Blog Layout

Tweede workshop bereik en betrek je wijk

Thijs • 14 oktober 2022

Maak kennis met de kracht van een online platform!

Samen met Wijkconnect organiseert Com Close voor de vrijwilligersacademie van Den Haag Doet op donderdag 20 oktober om 15:30 uur voor de tweede keer dit jaar een workshop over de kracht van een online wijkplatform. Hoe zet je dat als professional of wijkorganisatie in om de mensen in jouw wijk of buurt zo goed mogelijk te bereiken? En hoe kun je als gemeente een wijknetwerk verbinden zodat iedereen makkelijker bezoekers, deelnemers en vrijwilligers vindt?


Meer informatie of aanmelden? Klik dan hier: https://ap.lc/Un5qb

door Thijs 29 juni 2022
The Hague Academy over schilderswijk.nl
door Thijs 22 juni 2022
Kennismaking Schilderswijk
door Thijs 25 april 2022
Maak kennis met de kracht van een online platform!
door Thijs 11 april 2022
Copywriting, wat is het en wat kan ik ermee?
door Thijs 16 februari 2022
Hoe kan ik social media (slimmer) inzetten voor mijn organisatie?
door Thijs 10 februari 2022
5 regels bij het bloggen
door Thijs Moesker 20 januari 2022
Een blog over bloggen!
door thijs 9 juli 2021
Het komt voor iedereen als een grote schok die vroege ochtend van donderdag 20 mei jongstleden. Eerder die nacht is er een grote brand geweest in de Schilderswijkse Wouwermanstraat. 23 woningen worden onbewoonbaar verklaard en 43 mensen kunnen niet terug naar hun huizen. Vooral de heftige beelden in de media maken indruk. Gelukkig komt al vrij snel naar buiten dat er geen dodelijke slachtoffers zijn, maar wel is overduidelijk dat veel bewoners alles kwijt zijn. Ook in de Schilderswijk zelf brengt de brand een enorme schrikreactie teweeg. Niet in de laatste plaats bij de leden van bewonersorganisatie De Paraplu, die veel mensen in de wijk goed kennen. Al snel wordt van daaruit besloten dat er een hulpactie moet worden opgezet voor de getroffenen. Op dat moment kunnen de initiatiefnemers nog niet vermoeden wat een enorm succes dat gaat worden. Uiteindelijk brengt de actie maar liefst € 26.000,- op en worden er zoveel spullen ingezameld dat twee enorme opslaglocaties niet genoeg blijken. Hoe kwam deze actie tot stand? Een reconstructie. Het is een snikhete woensdagmiddag begin juni als de regiegroep van de succesvolle actie bij elkaar komt in de As-Soennah moskee aan de Fruitweg. Op de agenda staat de afronding van de actie. Hét moment om de initiatiefnemers te spreken. Eerste reactie Als we na afloop van het overleg samen om tafel gaan en ik de aanjagers van de actie vraag hoe zij reageerden op het nieuws van de brand, was dat in eerste instantie een menselijke reactie, zeggen ze. “Je leeft mee met de bewoners. Het zal je maar gebeuren dat je van het ene op het andere moment het dak boven je hoofd verliest. Maar ook vrij snel al daalde het besef in dat we in actie moesten komen, en vlug.” Diezelfde avond al, donderdag 20 mei, komt daarom een aantal vertegenwoordigers van wijkorganisaties bij elkaar in het pand van De Paraplu aan de Van der Neerstraat. De actie Samen wordt besloten een actie op te zetten die uit zowel een financieel- als materieel deel bestaat. Allereerst moeten er spullen worden ingezameld die de bewoners gelijk al kunnen helpen om de eerste fase na de ramp door te komen. Er worden twee locaties in de wijk aangewezen die meteen alle medewerking toezeggen, de As-Soennah moskee aan de Fruitweg en het Talentenhuis aan de Ferdinand Bolstraat. Daarnaast wordt de rekening van De Paraplu opengesteld voor financiële giften voor de getroffenen. Ook wordt direct een persbericht verstuurd om de actie kenbaar te maken. “Vanaf dat moment is het eigenlijk één grote achtbaan geworden en nam de actie vormen aan die wij van tevoren nooit hadden kunnen vermoeden”, stellen de initiatiefnemers nog steeds beduusd. Overweldigend succes De volgende dag komen er direct 90 mailtjes en 60 telefoontjes binnen bij De Paraplu. Ook op de twee inzamellocaties worden direct ontzettend veel spullen gebracht. Zoveel zelfs, dat de organisatoren die zaterdag al besluiten de actie, na slechts twee dagen, te stoppen. Wel blijft het op dat moment mogelijk geld te doneren via de bankrekening van De Paraplu. Wat is er gedoneerd? Uiteraard ben ik nieuwsgierig naar wat er aan spullen is gedoneerd. “Dat is echt van alles!”, vertellen de initiatiefnemers enthousiast! “Vooral veel kleding, maar ook pannen, eettafels met stoelen, boxsprings, kasten, bankstellen, servies, sommige mensen hebben zelfs hun hele inboedel aangeboden. Helaas kon niet alles geaccepteerd worden vanwege het gebrek aan ruimte.” Een van de initiatieven die hen nog helder voor de geest staat is dat van een 17 jarig meisje. Zij bood aan om met een leeftijdsgenootje dat was getroffen door de brand samen te gaan winkelen. Overweldigd en verbaasd Veel getroffen bewoners zijn inmiddels langs geweest om spullen uit te zoeken. Die konden bij binnenkomst op de locaties niet geloven wat ze zagen en sloegen, overweldigd door de enorme hoeveelheid aan spullen, vaak van verbazing de hand voor hun mond. De mensen die nog niet hebben kunnen langskomen worden op korte termijn verwacht. Hiervoor wordt nauw samengewerkt met casemanagers van de gemeente Den Haag die de slachtoffers op dit moment begeleiden. Hoe nu verder? Tot en met zondag 13 juni kunnen de getroffen bewoners spullen komen uitzoeken die ze nodig hebben. Daarna krijgen een aantal goede doelenorganisaties de gelegenheid om spullen uit te zoeken die zij kunnen gebruiken. Hiervoor is contact geweest met het Leger des Heils, het Vadercentrum in Laak en de Weggeefwinkel. De eerste twee hebben al aangegeven graag van het aanbod gebruik te maken. Vervolgens worden de spullen die over zijn verkocht aan een professionele partij en de opbrengsten daarvan worden toegevoegd aan het bedrag dat met de giroactie is opgehaald. Want dat moet ook echt nog even benadrukt worden. In totaal is er ook nog eens € 26.000,- opgehaald. We kunnen dus wel stellen dat de actie een overweldigend succes is. De initiatiefnemers zijn trots. “Er kwamen dingen op ons pad die we nooit hadden verwacht!” Betrokkenen bedankt Bewonersorganisatie De Paraplu en alle partijen uit de wijk die mee hebben geholpen met de actie willen iedereen die heeft gedoneerd, of het nu spullen waren of geldbedragen, ontzettend bedanken. Voor de vrijwilligers die zich belangeloos hebben ingezet voor de actie wordt nog iets georganiseerd als teken van dank. De actie is op dit moment afgelopen. Het is helaas dus niet meer mogelijk om spullen of geld te doneren.
door thijs 9 juli 2021
Je staat op het punt om voor jezelf te beginnen of misschien ben je al jaren bezig, maar bekruipt je zo nu en dan het angstige gevoel dat je iets langer had moeten nadenken over je bedrijfsnaam. In deze blog vertel ik waarom een goede bedrijfsnaam zo belangrijk is en geef ik vijf tips die je helpen bij het kiezen. Een goede bedrijfsnaam: - Maakt dat mensen je onthouden - Onderscheidt je ten opzichte van de concurrentie - Is een goed visitekaartje. “You only get one chance to make a first impression” - Zorgt ervoor dat je goed vindbaar bent Tips Waar moet ik op letten? 1. Organiseer feedback Natuurlijk bepaal jij zelf je bedrijfsnaam, maar het kan geen kwaad om mensen in je omgeving om input te vragen. Hou ze een aantal potentiële namen voor die je bedacht hebt of vraag hen om zelf suggesties te doen. De kans is groot dat zij met argumenten of suggesties komen waar jij nog niet bij had stilgestaan. 2. Mag ik de naam gebruiken? Check bij de kamer van koophandel of de naam die je hebt bedacht (of een naam die er erg op lijkt) niet al gebruikt wordt door iemand anders. Dit kan op termijn voor problemen zorgen. Als een andere organisatie zijn naam eerder heeft vastgelegd en vindt dat die van jou er erg op lijkt, kunnen er juridische stappen tegen je ondernomen worden. Als een rechter vervolgens oordeelt dat de namen inderdaad te veel op elkaar lijken, dan ben jij genoodzaakt de naam aan te passen met alle gevolgen van dien. 3. Is de domeinnaam nog beschikbaar? Je zult het net zien, heb je eindelijk die geweldige bedrijfsnaam bedacht die je doet glimmen van trots en dan blijkt dat de domeinnaam niet meer beschikbaar is. Je wilt uiteraard geen grote concessies doen aan de schrijfwijze van je bedrijfsnaam of een exotische extensie kiezen om toch in de buurt te komen bij de door jou zo gewenste url. Check daarom bij SIDN of jouw domeinnaam nog vrij is. 4. Val op Kies een onderscheidende naam die blijft hangen bij je doelgroep en (potentiële) klanten en ervoor zorgt dat zij je makkelijker weten te vinden. Humor kan daarbij belangrijk zijn, maar overdrijf het niet. Probeer een diepere laag of betekenis aan je naam te koppelen. 5. Sta voor je naam Kies een bedrijfsnaam die naar je klanten, personeel en andere stakeholders uitstraalt waar je voor staat. Ik heb gekozen voor Com Close met als pay off “Communicatie dichtbij” omdat ik het belangrijk vind om dichtbij mijn opdrachtgevers en mensen met wie ik samenwerk te staan. Ik ben ervan overtuigd dat ik hen op die manier het best van dienst kan zijn.
Share by: