Copywriting, je hebt er vast weleens van gehoord, maar wat betekent het nu precies en is het niet gewoon een chique woord voor teksten schrijven? Het ligt iets genuanceerder dan dat. Je kunt namelijk teksten schrijven met verschillende bedoelingen. Een copywriter schrijft teksten om mensen te overtuigen en actie te laten ondernemen. Meestal gaat het dan om de aanschaf van een product of dienst. Copywriting wordt dus vrijwel altijd ingezet als marketingtool.
Kijk je naar een journalist, immers toch ook een beroep waarvoor je veel schrijft, dan is daar het voornaamste doel om de lezer te informeren en feiten te brengen.
Oké, overtuigen met woorden dus, dat klinkt makkelijker dan het is. Een goede copywriter beschikt namelijk over een aantal onmisbare eigenschappen. Ik behandel er een aantal:
· Weten waar je het over hebt
Als je iemand tekstueel wilt overtuigen van jouw boodschap, dan spreekt het voor zich dat je moet weten waarover je het hebt. Verkoop je een product of dienst en zorg je zelf voor de copywriting, dan ga ik er voor het gemak even vanuit dat dat het geval is. Maar als copywriter schrijf je in de meeste gevallen voor iemand anders. Zorg er dus voor dat je goed op de hoogte bent van het product of de dienst die je beschrijft. Dat maakt dat je inhoudelijk betere teksten schrijft met meer zeggings- en overtuigingskracht.
· Consistentie
Als je in de online- en offline uitingen eenmaal de goede toon te pakken hebt voor jezelf of je opdrachtgever, dan is het belangrijk die lijn voort te zetten. Deze aanpak werkt immers. Blijf leveren, dus “stick to the plan.”
· Open houding en flexibel
Als copywriter schrijf je voor veel verschillende opdrachtgevers. Uiteraard hoef je niet van alle onderwerpen die je behandelt de “ins and outs” te kennen, maar een open houding is wel vereist. Stel de goede vragen voordat je aan de slag gaat en sta ook open voor kritiek.
Copywriters proberen dus te overtuigen, maar wat voor content maken ze dan precies?
Dat kunnen korte en bondige uitingen zijn. Denk aan koppen voor krantenberichten. Die moeten natuurlijk wel uitnodigen om het hele artikel te lezen. Maar ook slogans, pay offs of taglines zijn vaak aan het brein van een copywriter ontsproten.
Naast dit korte werk, gaat ook een groot gedeelte van de tijd van copywriters zitten in het creëren van content voor websites, social media kanalen en bijvoorbeeld folders.
In een volgende blog ga ik dieper in op het schrijven van content voor verschillende kanalen en hoe je dat het best kunt aanpakken.
Er zijn natuurlijk altijd wel mensen die je kunt inschakelen voor het schrijven van jouw (marketing)content. Ben je zzp’er, dan kun je zelf een poging wagen. Heb je een managementfunctie binnen een grotere organisatie, dan is er intern altijd wel iemand op wiens bordje je het kunt schuiven.
Maar vergeet niet, het creëren van echt goede content is een vak. Er zit een gedachte en een aanpak achter. In veel gevallen loont het dan toch ook echt de moeite een copywriter te raadplegen.
Meer weten over wat Com Close voor jou of je organisatie kan betekenen op het gebied van copywriting?
Stuur gerust een mailtje of klim in de telefoon.